суботу, 25 листопада 2017 р.

Використання краєзнавчого матеріалу на уроках біології

Використання краєзнавчого матеріалу на уроках біології

Основи теорії шкільного краєзнавства закладені видатним педагогом к. Д. Ушинським. Він вважав, що однією з причин відставання країни є незнання людьми свого краю, його потенціалу, можливостей, потреб, а звідси і невміння збалансовано регулювати розвиток  Країни. При цьому цей предмет має бути Пристосований до «горизонту кожної місцевості».   У кожному регіоні сконцентровано чимало відомостей — історичних, географічних, етнографічних, статистичних та ін: Учитель повинен уміло використати їх у навчально-виховному процесі.

Великого значення надавав краєзнавству В. О. Сухомлинський. Він писав: «Я прагнув, щоб в усі роки дитинства навколишній світ, природа постійно живили свідомість учнів яскравими образами, картинами, сприйняттями та уявленнями». Не через віддалені образи і картини, які далекі розумінню дитини, вчити її, а через конкретні приклади, взяті із життя, з найближчого оточення. Лише тоді можна досягти справжніх результатів у навчанні та вихованні учнів.
Викладання предметів природничого циклу вимагає обов'язкового використання місцевого (краєзнавчого) .матеріалу. Вже в курсі природознавства учні знайомляться з різноманітними природними явищами й об'єктами, і насамперед тими, які близькі їх розумінню, уявленню.
На вступних уроках біології а 7; класі,; де учні знайомляться з предметом як наукою, я проводжу коротку екскурсію в природу. Розпочинаю її словами: «Подивіться, діти, ми потрапили з вами в незвідане царство, зветься воно Флора. І нам належить ретельно дослідити його, тому що ми тут живемо, ми є його невіддільною часточкою, його господарями; і підданими. А це значить, що ми повинні піклуватися про нього, захистити і зберегти для нас, для тих, хто житиме після нас».
Діти отримують інформацію про довкілля, про різноманітність рослин нашої місцевості, про рідкісні та зникаючі їх види, а потім про рослинний світ країни, Землі як планети в цілому. Від конкретного до абстрактного розкриваю учням поняття про рослинний світ і біологію як науку. Зрозуміло, що легше сприймається і засвоюється той матеріал, який підкріплюється прикладами з життя. Діти бачать конкретні під твердження теоретичних відомостей, швидко засвоюють їх.
Велике значення має використання місцевих матеріалів з виховною метою. Не можна виховати любов до природи, не звернувши увагу дитини на кущ калини під вікном, чи берізку обабіч дороги, чи сосновий ліс на околиці села, не спонукавши дитину погодувати синичку чи посадити деревце. Адже пізнання приходить через життєвий досвід, а виховання — через струни душі. Ось тому свого часу створила в школі екологічний музей, основою якого стали краєзнавчі матеріали: інформації про головні природні об'єкти екологічної ніші села, їх природоохоронні аспекти та значення в нашому житті. Разом з вихованцями проклали екологічну стежку з детальним описом цікавих природних об'єктів, матеріали використовуємо на уроках і в позакласній роботі з біології, географії, природознавства.
Пропоную увазі читача приклад уроку біології в 6 класі, який можна використати лід час вивчення розділу «Організми і середовище існування». Тема уроку «Рослинні угруповання екологічної ніші нашого сел
УРОК-ПОДОРОЖ
Тема. Рослинні угруповання екологічної ніші нашого села
Цілі уроку: сформувати уявлення учнів про основні типи рослинних угруповань; познайомити з різноманітністю та особливостями місцевих рослинних угруповань  взаємозв'язки з природними умовами та залежність від різних екологічних факторів; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання та матеріали: таблиці із зображенням типових рослинних угруповань, гербарні зразки рослин мішаного лісу, болота, луки, колекція «Грунти», динамічна модель «Біоценози», план земельних угідь села, слайди «Рослинні угруповання», діафільм «Охорона рослин», відео-фільм-дослідження «Подорож околицями села».
Ліс, вода, повітря це неоцінимі багатства
нашої Батьківщини. Кожен з нас за них відповідає.
А. П. Чехов
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1.Бесіда за питаннями
Що таке рослинне угруповання?
Як інакше можна ще його назвати?
За чим дається назва рослинному угрупованню?
Що впливає на формування рослинного угруповання?
До чого призводить зміна умов навколишнього середовища?
2.Робота з динамічною моделлю «Рослинні угруповання» Визначення назв рослинних угруповань.
Обговорення питання: «Яке значення ярусного розташування рослинному угрупованні?»
ІІ Вивчення нового матеріалу
1. Вступ (розповідь учителя)
різноманітний рослинний світ нашої планети. Куди б не потрапила, скрізь її радують мальовничі куточки, зелені від листя, різних квітів та плодів, або ж сплетені з химерного мережива гілок, оку і найдорожчі серцю є ті місця, де людина народилася, Стала самостійною, тобто край, який ми звемо Батьківщиною.
Наша з  вами Батьківщина в широкому розумінні слова — Україна. Але куди б не закинула вас доля, ви завжди згадуватимете рідне село з його природою та мешканцями.
А чи все ви знаєте про природу рідного краю? Звичайно, що ні. От ми і спробуємо сьогодні на уроці уявно побувати в різних куточках нашого села, околиць, познайомитися з їх природою. А допоможуть екологічного гуртка.
Звучить запис пісні «Моя Україно!» (Дует М. Поплавський, Н. Бучииська).
2. Основна частина
1-й учень


Безмежно з дитинства кохаю
Красу свого рідного краю
Ріки голубінь неозору,
Сосну в надвечір'ї прозорім.
І місяць у хмарках сріблистих,
І свіжість весняного листя,
І синій промінчик волошок
В пшеничному морі колосся.
У ліс завітаю я знову
На тиху сердечну розмову;
Як пахне достигла суниця
І сонцем пропалена глиця!
Я чую зозулі кування,
Берізок тремтливих зітхання.
Тонкі білокорі сестриці
Сплели свої віти в косиці.


Учитель. Отже, вирушаємо в заочну мандрівку екологічною стежкою, подорож до природи рідного села та його околиць. Ми пройшли всього кілька десятків кроків за околицю села й одразу ж потрапили в ліс. Та це й не дивно, адже Полісся, край, де ми живемо, це «край лісів та імлистих боліт». І З усіх сторін горизонту, крім західної частини, до якої прилягає заплава річки Тетерів, с. Мигалки, в якому ми мешкаємо, оточені лісом Це володіння Мигалківського лісництва.
1 Що це за ліс?
Якими деревами він утворений?
Чим він цікавий?
Яке його значення?
Яке його майбутнє?
Скільки запитань виникло одразу А допоможе нам відповісти на ці питання наш гість, лісничий Мигалківського лісництва.
Виступ гостя.
Учитель. Тепер ми сміливо можемо вирушати в мандрівку далі, адже отримали прекрасну інформацію про царство, в яке проникли: Допоможуть нам у цьому юні натуралісти члени екологічного гуртка.
ЗАОЧНА ПОДОРОЖ МАРШРУТОМ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПУТІВНИКА
Зупинка «Бабине болото»
2-й учень. Назва цього урочища пов'язана з тим, що до нього чи то навідувалися жінки, особливо бабусі, у пошуках грибів і ягід,чи  близькість до села. Та ще тому, що там є невелике болото, яке тепер майже пересохло.
Бесіда за участі вчителя про особливості рослинності (типова болотяна рослинність: сосни, берези, осика, ситник, рогіз, пухівка, копитняк, мох, зозулин льон, сфагнум).
3-й учень читає повідомлення «Торфовий мох сфагнум, особливості будови та значення».
Зупинка «Смолярня»
Учитель. Назва цього урочища пов'язана з тим, що тут було колись розташоване невелике підприємство, де із соснових пеньків одержували в основу смолу, а з березової кори берестову (дьоготь).
На цьому маленькому підприємстві працювали місцеві жителі. Цей вид господарської діяльності людини був дуже важливий, та це тема іншого уроку. Однак, скажу вам, що він урятував у роки голодомору багато Мигалківських сімей від голодної смерті. Тут працівникам за роботу давали невеличку пайку хліба, яка ретельно ділилася в сім'ї. Та про це ми поговоримо іншим разом.
Місцевість Смолярні заболочена, з багатою рослинністю. Зрідка трапляються дуби, вільха, осика, ліщина. Багато кущів: ожина, малина, чорниці. Високий травостій. А ще тут у травні розцвітає біле море конвалій. Що це за рослина?
другий учень читає повідомлення «Конвалія перлина Полісся».
учень читає повідомлення «Значення Смолярні в житті людини».
Зупинка «Урочище Більове»
Учитель. Місцевість тут горбиста. Походження горбів льодовикове (кінцева льодовикова морена). Рослинне угруповання сосновий ліс. Підлісок  невиражений. Є лісова суниця. Навкруги підстилаючу поверхню вкриває лишайник ягель. У пониззях росте зозулин льон, сфагнум. Багато папороті, особливо на північних схилах. Головною рослиною в угрупованні є сосна.
6-й учень розповідає про біологічні особливості сосни та її значення в житті
Зупинка «Урочище Чащ»
Учитель.  Назва урочища походить від слова «чаща» — гущавина. Урочище чащ - це система вимираючих боліт. У результаті зміни клімату угруповання змінюється. Осушення боліт на Поліссі призвело до значного скорочення рівня ґрунтових вод. Це призвело до зміни рослинності. Між деревами багато ситнику.
Але головною гордістю цієї місцевості є папороть страусове перо. Це рідкісна рослина, особливо в наших краях. Страусове перо охороняється в Карпатському заповіднику, його ареал Карпати. На захід від Чащі росте ялинник.
7-й учень розповідає про біологічні особливості ялини та її значення в житті людей.
Зупинка «Урочище Ломи»
Учитель. Ломи це типовий сосновий бір. Одного разу буревієм було зламано багато дерев, а звідси і назва. Але головна особливістьце те, що тут росте велика кількість сону великого рослини, занесеної в Червону книгу України.
 8-й учень розповідає про біологічні особливості сону великого.
Зупинка «Урочище Красний Дуб»
Учитель. Красний Дуб — це унікальне місце. Через віддаленість цього куточка від найближчих сіл природа тут виявилася найнедоторканіша. Збереглася типова лучна рослинність. (Демонструє гербарії рослин луки.) Буйні трави, різні квітучі рослини: петрові батоги, центаврія, Іван-чай, осоки, калюжниця, жовтеці, ірис жовтий, дзвоники лучні, дикий хміль – це різнотрав'я вкриває реліктові луки. (Пояснює зазначені слова.) З дерев і кущів — це різні види верби, а з лісу виступають дуби.
9-й учень читає повідомлення «Дуб — дерево-символ мужності та звитяги»;
Зупинка «Цегельний завод»
Учит ель. Унікальним є те, що тут зосереджені поклади білої глини, що стали причиною будівництва цегельного заводу. Вище від заводу н пагорбах росте ліс. Лісовий масив має обширні суничники, які весно квітують і плодоносять.
Зупинка «Урочище Біла Колода (Ковтьоба)»
10-     й учень. «Ковтьоба» в перекладі з місцевого діалекту означає калюжа. Це урочище яскравий приклад антропогенного вплив на природне угруповання. Його угіддя — вторинна після оранки лука. У рельєфних заглибинах після дощів стоїть вода. Розмаїття рослин порушене, дуже бідне: тимофіївка, конюшина, льон, буряк. Поява щавлю свідчить про окиснення грунтів унаслідок запущеності луків. Відчувається безгосподарне природокористування.
Учитель. Повертаємося дорогою до школи і думаємо після в: дин останньої зупинки: догосподарювалися. А хіба ж тільки один такий приклад можна навести?
Давайте .ще раз пройдемо нашим маршрутом разом з хлопця кіноаматорами, які зняли відеофільм, та глянемо широко відкритими очима на те безладдя, яке людина чинить у природі.
Перегляд відеофільму «Подорож околицями села».
Разом з учителем учні роблять висновок:
«Все прекрасне на землі від сонця, і все хороше від людини!» (М. Пришвін) '
3. Підсумок подорожі. Поради любителям природи
Учні поділені на чотири групи.
Завдання
Скласти поради поведінки в природі:
· грибникам;
· ягідникам;'
· любителям квітів;
· любителям співочих птахів.
Як ви розумієте прислів'я?
Ліс — вірний друг людини.
Ліс — рідний дім тваринам і рослинам.
Ліс — друг землероба.
Ліс — окраса і лікар планети.
Поясніть.

III.Закріплення
Які рослинні угруповання характерні для флори нашої місцевості?
IV.Домашнє завдання
«Описати одне з побачених рослинних угруповань.
План опису
1. Адреса місця, де розташоване угруповання,
2. Характер природних умов:
·                Рельєф;
·        Тип грунту;
·        Зволоження;
·        Освітлення.
3. Головні рослини і рослини-супутники, які населяють угруповання.
4. Ярусність рослин.
5. Який вплив людини в угрупованні?
Поради «Будь другом лісу»
·        Намагайтеся в лісі рухатися по стежках.
·        Не сміти в лісі!
·        Бережи дерева від пошкоджень!
·        Намагайся не турбувати своєю поведінкою тварин у лісі!
·        Обережно поводься з вогнем!
·        Турбота про ліс твій обов'язок!


Немає коментарів:

Дописати коментар